Des que surten a mar fins que tornen a port, els pescadors duen a terme a bord de les barques de pesca feines i activitats molt variades. Moltes d'elles, no obstant, ens són desconegudes. Amb la visita a les Barques del Peix, l'extensió flotant del Museu de la Pesca, us volem acostar al dia a dia d'una jornada de pesca tot pujant a bord de dues embarcacions professionals: La Gacela i la Estrella Polar.

"Gacela"

Gacela 1

Tipus d'embarcació: vaca d'arrossegament
Eslora: 20,20 m
Mànega: 5,20 m
Puntal: 2,40
Material de construcció: fusta
T.R.B.: 42 tn
Motor: Cummins, 210, 29 kw
Mestre d'aixa: Gaseni Balfegó
Drassanes: Balfegó
Any: 1960
Localitat: Ametlla de Mar

Respon a un model característic de la nostra costa, una embarcació de mitjans segle XX, pel que fa a les seves dimensions, el sistema constructiu i equipaments.

Ha estat vinculada al port de Palamós i concretament a la pesca d’arrossegament, sobretot de gamba, el tipus de pesca i el producte més característics de la vila.

Es tracta d’un tipus de bastiment condemnat a desaparèixer ja que la tecnologia i els nous materials constructius estan arraconant les velles embarcacions a favor d’una optimització dels recursos.

Els antecedents, la pesca d’arrossegament amb parelles de bou. El Rafael, un dels darrers exemples de bous.

"Estrella Polar"

estrella polar

Tipus d'embarcació: teranyina
Eslora: 14,70 m
Mànega: 5,13 m
Puntal: 1,50 m
Material de construcció: fusta
T.R.B.: 39 tn
Motor: Guascor, 170 kw
Mestre d'aixa: Narciso Cardona
Any: 1970
Localitat: Barcelona

L’Estrella Polar, amb una trajectòria similar a la dels quillats, pertany a una generació de barques, compresa entre la d’aquells vaixells fets per anar a la vela i la de les actuals i modernes embarcacions construïdes amb nous materials.

Actualment les teranyines i els quillats comencen a tenir una edat “difícil”. En tractar-se d’estructures de fusta esdevenen velles i amb manteniment molt costós. S’estan substituint per noves embarcacions construïdes amb materials plàstics que les fan més ràpides, segures i econòmiques. És el cas, sense anar més lluny, de l’Estrella Polar.

A la Costa Brava existeixen i encara naveguen llaguts de sardinals, sistema de pesca tradicional anterior a l’aparició de la teranyina: el Fifi, sa Rata, la Santa Espina... Però cada cop menys queden teranyines d’aquest període que anomenàvem de transició. Existeix, a més a més, una indústria important a Palamós i a la Costa Brava de transformació de peix, és a dir, de salaó, directament lligada a la pesca del peix blau i per tant, a una part important del discurs del Museu de la Pesca.