• Adreces, preus, horaris
Agenda d'activitats
  • Calendari setmanal
Programa pedagògic
  • D'infantil fins a estudis universitaris
Recursos digtials
  • Eines i dades sobre la pesca

logo social facebook   logo social twitter   logo social instagram   logo social youtube

Programa d'activitats

Activitats i accions per a tots els públics per gaudir del patrimoni marítim de Palamós
Exposició permanent

Recorregut pel passat, present i futur de la pesca marítima a la Costa Brava
Programa educatiu

Activitats escolars per descobrir el mar, la pesca marítima i el peix
Espai del Peix

Aula gastronòmica i taller de degustació dedicat al peix de Palamós
Documentació i recerca

Centre de documentació i recerca sobre la pesca i el mar
Col·leccions

Col·leccions amb més de 100 any amb aportacions i orígens diversos

tonyinaProjecte de recerca sobre la història de la pesca de la tonyina i l'almadrava en el Mar català engegat pel centre de documentació per encàrrec de l'Escola Nàutico-Pesquera de Catalunya.

L'estudi compta amb dos parts principals. La primera aprofundeix en les arrels històriques i el paper de la tonyina en el desenvolupament de la indústria pesquera catalana. S’identifica i es  documenten els diferents sistemes tècnics emprats en la captura, les seves arrels, distribució i difusió geogràfica. Destaca el sistema de l'almadrava, un conjunt de xarxes especialment dissenyades per capturar aquest túnid durant el seu periple migratori. Si bé a l'estat espanyol És prou coneguda, s'ha documentat la instal·lació d'almadraves a Catalunya a partir del segle XVI, incrementant-se fins a finals de segle XIX, moment en què s’instal·laren o assajaren el major número d'elles. Dos van ser especialment importants: l'almadrava de Roses - instal·lada per últim cop el 1923 - i la de Cap de Terme.

La segona part del projecte recull la història de l'almadrava de Cap de Terme a través dels testimonis escrits i la història oral. Gràcies al testimoni  d’antics treballadors de l'almadrava - avui residents a l'Ametlla de Mar - s'ha pogut reconstruir la vida quotidiana d'aquella "colònia pesquera" de la que vivien no menys de 30 famílies. A redós de l'art de l'almadrava sorgí un barri mariner amb una trajectòria vital paral·lela a la sort de la pesquera, la vida era dura i monòtona, i s'havia de complementar el jornal amb altres activitats rurals.

L'almadrava de Cap de Terme va ser la més petita de les almadraves espanyoles de les dècades centrals de segle XX. Les captures, no obstant, van patir l'efecte de la sobreexplotació del recurs i de l’aparició de flotes de tonyinaires de cèrcol.

L’almadrava de Cap de Terme va desaparèixer a inicis de 1960

Els resultats del projecte es van presentar en la I Jornada sobre la Tonyina Roja organitzada pel Grup Balfegó a l'Ametlla de Mar (2008).

logo icom         logo icmm       logo AMMM         logo xarxa costa brava      logo-museus-etnologia-5-1 red          logo museus maritims     visit museu gencat

Capella del Carme. Espai d'Art i Patrimoni

Barques del Peix. Extensió flotant

Documare: centre de documentació