Actualitat MdP

Museu Pesca 15 anysEl dijous 14 de setembre el Museu de la Pesca commemora el quinzè aniversari de la inauguració de la seva exposició permanent, ubicada a l’edifici del Tinglado del Port de Palamós. Per celebrar aquesta efemèride, obrirà les seves portes i oferirà l’entrada gratuïta durant tot el dia.

La inauguració de l’exposició permanent l’any 2002 va ser la culminació d’un llarg procés de disseny i execució d’un projecte museològic destinat a difondre i revaloritzar el patrimoni marítim i pesquer de Palamós i de la Costa Brava. Dedicat a difondre el passat, present i futur de la pesca i la cultura de la gent de mar, el Museu de la Pesca continua essent l’únic a la Mediterrània en la seva especialitat. Avui esdevé és un espai de diàleg entre la gent de mar i la societat, amb la voluntat inequívoca de prendre posició i donar suport al sector pesquer davant dels reptes que ha d’afrontar la pesca marítima.

El seu dinamisme i posició al centre de la Costa Brava l’ha permès consolidar-se com un equipament cultural de referència a territori. Al llarg d’aquests quinze anys, l’exposició ha rebut més de 400.000 visitants. Més de 380.000 usuaris han participat en les seves activitats. El programa educatiu “Viu la Mar”, el programa de recuperació del patrimoni immaterial “Memòria Viva” o el festival mariner Palamós Terra de Mar són alguns dels elements que identifiquen el Museu de la Pesca i el posicionen en la salvaguarda i difusió del patrimoni marítim, alhora que permeten reforçar la identitat del col·lectiu pesquer i del territori litoral.

L'escenari d’operacions del Museu de la Pesca es completa amb equipaments i serveis a partir dels quals es generen accions i activitats en l'àmbit de la conservació, l'estudi, la difusió i la valoració del patrimoni lligat al pesca, la pesca i els pescadors del nostre litoral, englobades dins del projecte cultural "El Gust de la Mar". Al llarg dels anys s’han posat en marxa les Barques del Peix, l’Espai del Peix, la Càtedra d’Estudis Marítims o Documare: centre de documentació de la pesca i el mar. Així mateix, participa en l’activitat Pescaturisme Palamós i gestiona la Capella del Carme, Espai d’Art i Patrimoni de Palamós.

El Museu de la Pesca està gestionat per la Fundació Promediterrània, entitat participada principalment per l’Ajuntament de Palamós, amb el recolzament d’institucions com la Confraria de Pescadors de Palamós, la Diputació de Girona, la Generalitat de Catalunya o la Universitat de Girona.