Exposicions temporals

paisatges taula expoL’exposició produïda per la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya –que lidera el Museu d’Història de Catalunya– que mostra les transformacions que la globalització ha provocat en la manera de produir i consumir, i els efectes en la varietat de productes que actualment trobem a les nostres taules.

La cuina d’un país és el seu paisatge posat a la cassola”, va dir l’escriptor Josep Pla. I és que fins fa escasses dècades les nostres taules s’omplien principalment amb aliments produïts en el nostre territori. Les importacions de productes alimentaris eren escasses. La tecnologia i el procés de globalització ha transformat en gran mesura els nostres plats i hàbits culinaris. Actualment la majoria de productes que consumim provenen d’altres llocs del món.

El Museu de la Pesca acull entre els mesos de març i juliol de 2016 la primera etapa de l’exposició Els paisatges a la taula, de caràcter itinerant, amb l’objectiu de mostrar l’evolució de la gastronomia catalana al llarg de la història. Ens apropa a la gran varietat de recursos que ha caracteritzat la cuina del nostre país, reflex de la diversitat geogràfica i paisatgística del territori. També fa referència a la pèrdua important del coneixement local i tradicional provocada per la globalització, així com la modificació dels aliments que trobem als mercats i botigues i, per tant, els canvis produïts a les varietats dels productes i sabors de la nostra cuina.

Davant els grans canvis, hi ha hagut un important moviment de recerca i d’impuls de la cuina catalana per generar iniciatives de recuperació del patrimoni biològic, formes de producció respectuosa amb el medi ambient i formes de comercialització de proximitat, amb l’objectiu final de conservar el patrimoni agronòmic i culinari del nostre país. Gràcies aquest moviment, es pot dir que Catalunya encara gaudeix d’una cuina arrelada a la producció local i que, per tant, tot allò que posem a la taula continua explicant-nos molt del nostre paisatge i la nostra cultura.