Exposicions temporals

veles portPailebots, llaguts, barques de mitjana, goletes, bricbarques, embarcacions aparellades a la vela, testimoni d’un altre temps que només algunes memòries, alguns textos i algunes fotografies ens permeten recuperar. Perquè d’aquelles embarcacions i de les maniobres que s’hi feien ben poca cosa queda. Veles i fustes que s’han esmunyit amb el pas dels anys, de forma ràpida i irreversible. Estampes d’un port que ens evoquen mars i costes llunyanes, carregaments exòtics i valuosos, gent de tota procedència feinejant per les cobertes, parlars de molts orígens, idees i formes de vida diverses que trobaven a bord un espai comú, potser no compartit. Mil històries darrere la roda del timó, les eixàrcies o el bauprès. Vides dures, difícils, arriscades. Oficis savis i habilidosos.

"Veles al port" és una exposició que ens aproxima al món de les embarcacions de treball, sigui per a la pesca o per al transport, quan d’aquestes només sortia fum del ranxo que enllestien a coberta. Fotografies documentades ens mostren els diferents tipus d’aparells que donaven nom a les embarcacions que navegaven el segle passat per la Mediterrània.

"Veles al port" és un homenatge a Lluís Collell, una persona que va recollir, col•leccionar i prendre un munt de fotografies del port de Palamós, que ens permeten resseguir les tipologies, les evolucions i el paisatge portuari local amb tot luxe de detall. També ho és a la seva família que, conscients del valor d’aquest àlbum i sensibles a la tasca de recuperació, conservació i difusió han cedit l’ús de més de set-centes imatges al Museu de la Pesca.

L'exposició s'acompanya d'un catàleg que, més enllà de l’exposició de fotografies i de maquetes d’embarcacions, és una aportació en benefici del coneixement i de la valorització del nostre patrimoni marítim que perdurarà.

veles port 2