Publicacions

Les Ordinacions de la Pesquera de Calonge

portada_calonge_2

Alfons Garrido; Montse Pérez; Joan Lluís Alegret, Montserrat Darnaculleta

Les ordinacions de la pesquera de Calonge (segles XV-XVII)constitueixen el corpus legislatiu pesquer més antic que es coneix a Catalunya. Durant diversos segles van servir per regular les activitats pesqueres i ordenar l’accés als territoris de pesca de la vila, alhora que eren manifestació del poder del senyor feudal. La riquesa del seu contingut fa que sigui un document excepcional per conèixer com treballaven i quina tecnologia empraven els pescadors medievals, què pescaven, com venien el peix i sota quin règim jurídic vivien. I per a la vila de Calonge és un testimoni capdal per recuperar l’antiga i estreta relació del municipi amb el mar.

L’edició crítica de les ordenances s’acompanya de textos sobre la pesca i el peix a l’edat mitjana i una introducció històrica a la Calonge medieval.

PVP: 12€

Més informació i compra a la botiga del Museu de la Pesca | 972 600 424 | Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Records d'una dona de mar

Portada_Eliseu_CarbonellEsther Pujol i Serra; Eliseu Carbonell Camón

"Vaig néixer el 24 de febrer de l’any 1921, de matinada, en una nit de trons i llamps. Es veu que em va afectar, això, perquè sempre sóc com un tro i un llamp. Si, ui, això ho explicava el meu pare. A Sant Pol no hi havia comadrona i va haver d’anar a Sant Cebrià. Amb el fanal de la barca, perquè ni carro, ni llums, ni res. La comadrona vivia a Sant Cebrià. I hi va anar amb un seu cunyat, l’altre tot espantat i el pare amb el fanal a coll i... ja vaig donar guerra abans de néixer! Cosa que les gropades no solen ser a l’hivern, però aquell dia, patapum! Aquí la teniu."

Volum editat amb la col·laboració de l'Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural

PVP: 10€

Ordinacions de la pesquera de Cadaqués, segles XVI-XVIII

cadaquesAutors: Enric Prat, Èrika Serna i Pep Vila

Pep Vila, Èrika Serna i Enric Prat han transcrit, editat i comentat senceres les ordinacions, una font fonamental per conèixer el passat pesquer del litoral del Cap de Creus i per extensió de tot Catalunya. L'edició s'acompanya de textos de diversos autors que emmarquen el reglament en el context pesquer de l'època i descriuen la tecnologia utilitzada. Arnald Plujà localitzà els caladors més importants a través de la cartografia història. També s'inclouen diversos articles editats en altres revistes, com el l'Ernesta Sala o Rahola i Trèmols.

L'edició i introducció als textos va anar a càrrec de la Fundació Promediterrània, que en va fer un tiratge de 1.000 exemplars.

PVP: 20€