Xoriguer

Nom científic: Dactylopterus volitans (Linnaeus, 1758)

Traduccions: ES Golondrina FR Grondin volant EN Flying gurnard

Sinònims en català: Marmota Juliola voladora Oreneta Soliguer Verat volador Dimoni Xoric

Descripció: Cos allargat i recobert d'escates petites, fortes i rugoses. El dors i el cap -amb dues llargues espines a cada costat- són totalment cuirassats per ossos. Ulls grans i circulars. Aletes pectorals llargues i amples, com ales. Coloració marronosa o rosada amb petites taques fosques o blavoses. Aletes pectorals blaves, amb taques circulars clares. Cavitat bucal ataronjada.

Distribució: Viu sobre fons de sorra, fang o a les praderies marines entre els 10 i els 80 m de profunditat. S'alimenta de crancs, petxines i petits peixos. Es reprodueix de maig a juliol. Es troba a la Mediterrània, a excepció de la mar Negra, i a les dues bandes de l'Atlàntic.

Sistemes de pesca: Poc apreciat. Es pesca ocasionalment amb arts d'encerclament, soltes, palangres, tresmalls de fons, volantí i arts d'arrossegament. No està regulada ni té talla mínima legal.

Talles: màxima 50 cm; comuna de 15 a 30 cm.