La pesca a Catalunya

Si bé la pesca es pot considerar com una forma de caça o de recol·lecció d'aliments, l’aqüicultura - la cria i engreix d'espècies aquàtiques destinades a la comercialització i consum - s'ha de veure com una forma d'agricultura o ramaderia. Existeixen formes tradicionals d'aqüicultura des de fa molts segles i en el litoral mediterrani apareixen moltes restes arqueològiques d'aquesta indústria, sobretot d’època romana.

Però les formes intensives i industrials de producció són molt més actuals. L'augment recent de la producció aqüícola mundial ha coincidit en el temps amb la crisi generalitzada dels recursos pesquers i amb l'increment de la demanda d'aliments d'origen marí. Així, l'aqüicultura s'ha convertit, al llarg de la dècada dels noranta, en una de les activitats de producció d'aliments amb major ritme de creixement a tot el món. Pel que fa al consum humà, els productes d'aqüicultura ja representen prop de la meitat de tot el peix menjat al món.

A Catalunya l’aqüicultura marina es troba en un procés de creixement i consolidació. Ocupa el segon lloc dins el conjunt de comunitats autònomes de l'Estat espanyol, per darrere de Galícia. L'’aqüicultura marina es practica tant en instal·lacions en terra com en mar oberta. Les tècniques de producció són molt diverses, ja sigui en gàbies, basses, parcs, long-lines i muscleres, a més de les hatchery.