La pesca a Catalunya

1L'home, des dels inicis, es va lliurar a la fabricació d’objectes per poder adquirir els productes que necessitava consumir, segons les tècniques pròpies de la cacera, la pesca o l'aqüicultura. La pesca, doncs, ha estat un dels comportaments tècnics bàsics de l'home que han arribat fins avui dia i que exemplifica molt bé la relació entre els éssers humans i el medi. La pesca és un d'aquells elements fonamentals que expliquen l'’origen i l’evolució de l'’ocupació humana del litoral.

D'aquesta relació mil·lenària entre les comunitats assentades a la costa i la mar hem rebut una herència que comprèn des de les manifestacions festives i religioses de la gent de mar, la cultura material (instruments de pesca, embarcacions, eines...), un patrimoni immoble (barraques de pescadors, tenyidors, ports...) fins al conjunt de coneixements i habilitats que tenen els pescadors. Aquests són els hereters d’una tradició molt viva i aquests "sabers" conformen una part indestriable de la memòria col·lectiva.

museu_pescaAquest llegat cultural, aquest patrimoni, s’ha de conservar no només pel seu valor cultural i científic, sinó perquè és un element cohesionador de les poblacions marineres, una referència de la nostra identitat i un potencial econòmic que agafa tot el sentit en una societat desenvolupada que valora la cultura pròpia.