Projectes de recerca

projecte mestres aixa ipec

"Mestres d’aixa i calafats a la Costa Brava: anàlisi d’uns oficis tradicionals" és un projecte d'investigació etnològica finançat dins de la convocatòria IPEC Anàlisi 2003-2005 que té per objectiu radiografiar i avaluar l’estat de dos oficis propis de la construcció naval tradicional: l'ofici de mestre d'aixa i el de calafat. A partir del testimoni de diferents professionals del món de la construcció d’embarcacions, el projecte aprofundeix en la profunda transformació d’aquests dos oficis al llarg del segle XX, afectats per importants canvis tècnics (l'abandonament de la fusta per materials sintètics), econòmics (la irrupció del turisme a la dècada de 1960) i laborals. El projecte finalitza amb una projecció de futur del sector de la construcció naval en fusta, en franca decadència, a partir de l’opinió dels protagonistes.

El projecte ha estat liderat per Joan Lluís Alegret, professor de la Universitat de Girona, i ha comptat amb la participació dels tècnics del Museu de la Pesca Jaume Badias i Raül Mata.

El projecte va desembocar el 2010 en la publicació de la monografia “De quilla a perilla. L'ofici dels mestres d'aixa a la Costa Brava”, dins de la col·lecció Temes d’Etnologia editada per la Generalitat de Catalunya.

Alhora, el Museu de la Pesca va convertir els resultats del projecte en una exposició temporal que ha recorregut diferents indrets de la geografia catalana.

Descarrega aquí un resum del projecte publicat a la Revista d'Etnologia de Catalunya

compromis qualiat turistica     producte emporda    cat M P    Costa Brava Girona Convention Bureu     TripAdvisor    logo canal super3    super3 vermell