Dissabte 9 de març de 2024
Museu Marítim de Barcelona

Els coneixements més avançats en etnohistòria marítima estan servint per inspirar noves respostes adaptatives als reptes del canvi global. La ciència constata com molts dels desafiaments en l’àmbit de la pesca marítima tenen una connexió directa amb episodis del passat. Investigar en el pòsit de coneixements i experiències que conforma aquesta valuosa herència permet, ara, aprofitar-la per abordar les actuals problemàtiques de la societat contemporània.

Aquest nou seminari de la xarxa d’investigadors "Salvador Riera” donarà a conèixer experiències històriques d’organització de societats marítimes d’arreu del món, a través de les quals comparar les diferents relacions amb el medi marítim, els sistemes alimentaris, mecanismes d’adaptació ambientals i mètodes consuetudinaris de gestió. La trobada permetrà compartir en xarxa el coneixement més avançat de la investigació multidisciplinària en història, etnologia i antropologia del mar, amb l’objectiu de reflexionar sobre com es pot contribuir a la comprensió del nostre present.

Organitza
“Xarxa Salvador Riera” d’Història i Antropologia de la Pesca Marítima

Col·laboren
Museu Marítim de Barcelona
Càtedra d’Estudis Marítims (Universitat de Girona - Fundació Promediterrània)
Documare. Centre de Documentació de la Pesca i el Mar
Grup d’Antropologia dels Mars i Oceans (Institut Català d’Antropologia)
SeaPeoplesLab-GRAFO (Universitat Autònoma de Barcelona)

Inscriu-te ara!

Programa del seminari

10 h. Benvinguda i presentació de la jornada
Enric Garcia, director del Museu Marítim de Barcelona

10-10:15 h Caps de sardina. Diferenciació socioeconòmica entre les famílies de pescadors a la València del segle XV.
Frederic Aparisi. Universitat de València

10:20-10:35 h La pesca al nord-est de Catalunya (s. XV-XVI): anàlisi socioeconòmica de la comarca de la Selva.
Antoni Ginot. Universitat de Girona

10:40-10:55 h Proposta d’estudi crític del “Reglamento de navegación y pesca del año 1773 de la província marítima de Sant Feliu de Guíxols”.
Marcel Pujol. Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya

11:00 - 11:15 h Separació entre capital i treball i la influència del moviment obrer dins de l'associacionisme pesquer a finals del segle XIX i inicis del XX
Daniel Muntaner. Grup de recerca Treball, Institucions i Gènere (TIG). Universitat de Barcelona

11:15-11:40 h Pausa café

11:40-11:55 h Archaeology meets ocean conservation in biodiversity hotspots.
André Carlo Colonese. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals. Universitat Autònoma de Barcelona

12:00-12:15 h La pesca des d'una perspectiva ictioarqueològica.
Arnau Brosa. Seminari d'Estudis i Recerques Prehistòriques (SERP) Universitat de Barcelona

112:20-12:35 h Las mujeres de las comunidades pescaderas de Menorca (1900-2023): capital social femenino, subversión y agencia en los espacios de la modernidad.
Ariana Domínguez García i Daniel Albero. Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts. Universitat de les Illes Balears

12:40-12:55 h La emergencia de la categoría “pesca artesanal” en el campo pesquero chileno.
Miroslav Pulgar. Sea Peoples Lab-GRAFO-Universitat Autònoma de Barcelona
Constantino Villarroel. Universidad Andrés Bello (Chile)

13:00-13:15 h Dones i vela llatina
Montse Pijoan. Institut Català d’Antropologia. Grup d’Antropologia dels Mars i Oceans