pesca-dinamita-costa-bravaProjecte de recerca que investiga l'origen, les característiques i les conseqüències de la pesca amb explosius a la Costa Brava, des dels seus inicis a la dècada de 1880 fins a la seva gairebé total extinció entorn de 1950.

La proliferació de pràctiques prohibides en la pesca marítima a Espanya al llarg dels segles XIX i XX va estar afavorida per una legislació confusa i l'escassetat de mitjans tècnics i humans per a la seva vigilància. A la Costa Brava, la pesca amb explosius, coneguda com "anar al petard", exemplifica una pràctica fraudulenta i molt perjudicial, duta a terme per tota mena de perfils socials, no només pescadors. El projecte de recerca ressegueix les informacions i els testimonis documentals per recuperar-ne la memòria.

Les explosions van ocasionar un alt cost ambiental i humà, tot i constituir de vegades un mètode de supervivència per a la població. La dura repressió iniciada contra la pesca amb dinamita a partir de 1940 i la conscienciació social envers els seus efectes perjudicials va reduir la seva pràctica fins a l'extinció.

Museu de la Pesca

Un projecte de la Fundació Promediterrània